Privatlivspolitik

Privatlivspolitik for Dansk Digital Center A/S

Om privatlivspolitikken

Denne privatlivspolitik beskriver, hvorfor, hvordan og hvilke oplysninger vi indsamler og behandler, når du er kunde hos os og besøger vores websider.

Behandling af data (f.eks. indsamling, opbevaring, sammenstilling og udlevering) af personoplysninger er underlagt persondataloven. Loven stiller strenge krav til grundlaget for behandlingen, formål og på hvilken måde behandlingen skal ske. Loven giver dig flere rettigheder, som vi har beskrevet nedenfor. Datatilsynet er tilsyns- og klageorgan.

Personoplysninger er information, som kan knyttes til en fysisk person, f.eks. navn, bopælsadresse hos os e-mail hos os.

Hvem behandler dataene?
Dansk Digital Center A/S, CVR-nr.: 10138922 ("DDC", "vi", "os", eller "vores") er behandlingsansvarlig og den, som bestemmer formålet med og på hvilken måde, behandlingen af personlige oplysninger skal ske.

Som behandlingsansvarlig bruger vi også såkaldte databehandlere. Dette er selskaber, som kun behandler personoplysninger efter instrukser, som er aftalt med dem. Eksempler på databehandlere er TV udbydere, internet udbydere, tekniske underleverandører, kundeservice, salgspartnere og installatører.

I nogle tilfælde behandler vi information i samarbejde med andre behandlingsansvarlige. Fælles behandlingsansvarlige er selskaber, hvor Dansk Digital Center A/S og selskabet sammen bestemmer formålet med behandling af information. Eksempler er banker, kreditbureauer, inkassoselskaber og postleverandører. Hvis der er krav om en aftale mellem fælles behandlingsansvarlige, vil vi lægge information på vores webside om, hvordan Dansk Digital Center A/S og fælles behandlingsansvarlige - i henhold til loven - har fordelt opgaven mellem sig.

Kontaktoplysninger til Dansk Digital Center A/S finder du nederst i denne privatlivspolitik.

Hvilke personoplysninger behandler vi?
Vi gemmer dine kontaktoplysninger (herunder navn, fødselsdato, køn, bopælsadresse, telefonnummer og e-mail). Derudover gemmer vi eventuelle oplysninger om dit abonnement (og eventuelle yderligere tjenester, teknisk udstyr og internetforbindelse, herunder IP-adresse).

Vi bruger dine kontaktoplysninger til at kunne slå dig op for bedre at kunne servicere dig, hvis du henvender dig til os, efter vi har har registreret dine oplysninger.

Vi gemmer også e-mails og andre skriftlige meddelelser, vi modtager fra dig, herunder de tilbagemeldinger du giver os vedrørende dit abonnement, vores tjenesteudbud, vores kundeservice eller lignende.

Hvis vi modtager oplysninger fra dig (f.eks. demografiske oplysninger om dig og din husstand) i forbindelse med din tilladelse til (i) at deltage i vores undersøgelser, brugerpaneler eller konkurrencer, (ii) at modtage nyhedsbreve og opdateringer eller (iii) at deltage i lignende aktiviteter, gemmer vi disse oplysninger.

Vi kan også indhente information fra eksterne samarbejdspartnere. Dette kan være er information om formodet eksisterende abonnement fra en TV og/eller internet udbyder. Størrelsen på din bolig, i de tilfælde hvor vi kan have behov for at vide dette, i forbindelse med at kunne give dig den rigtige service.

Information vi får fra dig
Kontaktoplysninger, oplysninger om dit abonnement og tjenester og oplysninger, vi ellers modtager fra dig, behandles først og fremmest for at kunne administrere dit kundeforhold og levere de tjenester, du abonnerer på.

Denne databehandling omfatter bl.a. at behandle dine ordrer, sende dig de korrekte fakturaer, håndtere betalinger og give dig den nødvendige hjælp og nyttige oplysninger. Oplysningerne giver os også mulighed for at analysere, tilpasse og forbedre vores tjeneste og service til dig.

Information, som vi behandler, og information, som vi indhenter fra andre
Information, som vi automatisk registrerer i vores måleværktøjer og tekniske logfiler om bl.a. brug, internetforbindelse og teknisk udstyr, bruges til administration af dit kundeforhold. Vi behandler også denne information for at sikre, at tjenesterne fungerer og holder den kvalitet, de skal have. Vi kan løse problemer, før du bemærker dem, minimere risikoen for fejl og forhindre misbrug af dit abonnement eller vores tjenester. Oplysningerne giver os også mulighed for at give dig den bedst mulige brugeroplevelse på de forskellige tekniske enheder, du bruger.

Formålet med behandlingen er desuden at forbedre vores kundeindsigt, så vi kan være mest muligt relevante med udbud af tjenester og kommunikation til dig.

Grundlag for vores behandling af personoplysninger
Vi skal have et retsligt grundlag for at kunne behandle dine personoplysninger. Vores behandling af dine oplysninger er hovedsageligt baseret på følgende retslige grundlag:

Behandling som bliver gjort for at opfylde vores forpligtelser
Vi behandler grundlæggende information som navn, adresse, e-mail, information om udstyr og IP-adresse for at opfylde vores aftale med dig.
Behandling baseret på berettiget interesse
Vi behandler oplysninger og information om dig indhentet af tredjepart på grundlag af, at vi har en berettiget interesse, som ikke kommer i konflikt med beskyttelse af dine persondata. Behandlingen af data, hvor vi har en berettiget interesse, har du som udgangspunkt ret til at modsætte dig.
Hvor længe gemmes oplysningerne?
Vi opbevarer kun personlige oplysninger, så længe det er nødvendigt til de formål, der er beskrevet i ovenstående afsnit, eller for at overholde specifikke lovkrav. Det betyder, at lagringstiden for forskellige typer oplysninger kan variere. Regnskabsloven tillader, at fakturaoplysninger opbevares i mindst 5 år. Kontaktoplysningerne gemmer vi, så længe du er abonnent hos os (og en vis periode efter dette bl.a. for at kunne yde den bedst mulige service, hvis du vælger at komme tilbage til os). Det samme gælder for dine abonnementsoplysninger, mens vi for andre typer oplysninger (f.eks. e-mails og chatlogfiler fra dialog med kundeservice) kan have et kortere lagringsbehov.

Hvem deler vi oplysningerne med
Vi er forhandlere af forskellige TV udbydere, samt Internet udbydere. Relevante oplysninger videregives derfor til den/de relevante udbydere, for f.eks. at kunne oprette abonnementer og/eller tillægsydelser

Vi har underskrevet aftaler med udbydere, såsom Boxer TV, Canal Digital Danmark, Viasat A/S, om behandling af dataoplysninger.

Enkelte andre tredjeparter udfører tjenester på vores vegne og hjælper os med drift af virksomheden og levering af tjenester, f.eks. kundeservice. Sådanne tredjeparter får adgang til nødvendige oplysninger til brug for samme formål som beskrevet ovenfor.

Vi indgår skriftlige aftaler med tredjeparter, som vi deler oplysninger med, og stiller klare krav om at overholde gældende persondatalovgivning, herunder kravene til informationssikkerhed.

Hvis det er pålagt ved lov eller domstolsafgørelse eller nødvendigt for efterforskning af mulige lovovertrædelser mod vores virksomhed, kan relevante oplysninger blive videregivet til offentlige myndigheder eller eventuelle andre berettigede.

Hvordan vi beskytter oplysningerne?
Vi arbejder systematisk med at sikre informationssikkerhed og bruger tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger for at beskytte de lagrede personlige oplysninger mod uautoriseret adgang og brug.

I det omfang vi deler personlige oplysninger med tredjeparter, stiller vi tilsvarende sikkerhedskrav til dem.

Dine rettigheder

Adgang til personoplysninger
Du har ret til at bede os om en bekræftelse af, om dine personoplysninger behandles, inklusive formålet med og grundlaget for behandlingen samt eventuel videregivelse til tredjeparter. Du kan også bede om adgang til kopi af de personoplysninger, som vi behandler.

Rettelser
Du har ret til at kræve, at vi ændrer oplysninger om dig, hvis de er forkerte. Det er vigtigt, at de kontaktoplysninger, vi har registreret om dig, er korrekte og opdaterede. Hvis de oplysninger, vi har om dig, er forkerte eller ufuldstændige, eller du f.eks. får ny adresse, telefonnummer eller e-mail, vil vi sætte pris på, at du informerer os om dette, næste gang vi er i kontakt med hinanden, så vi kan opdatere oplysningerne.

Sletning
I visse lovregulerede situationer har du ret til at kræve, at vi sletter information, som er knyttet til dig. For eksempel hvis vi ikke længere har et formål med databehandlingen, hvis du har trukket et samtykke tilbage, eller hvis du har krav på, at databehandlingen stopper.

Begrænset behandling
I nogle lovbestemte tilfælde har du ret til at kræve, at vi begrænser behandlingen af dine personoplysninger. For eksempel hvis du mener, at oplysningerne om dig er forkerte, eller du har behov for, at data for eksempel ikke bliver slettet, fordi du har brug for dem i en retssag.

Dataportabilitet
Du har ret til at bede om en kopi af dine personoplysninger og overføre dem til andre. Hvis andres rettigheder kommer i fare på grund af din forespørgsel, vil vi kunne nægte dig kopi af datafiler helt eller delvist.

Vi kan p.t. ikke overføre sådanne data til andre, fordi de ikke er gemt i et system, som gør det teknisk overkommeligt for os at overføre data til andre.

Hvis du ikke ønsker, vi behandler dine data
Du kan kræve, at vi standser behandlingen af dine personoplysninger, hvis den er baseret på berettiget interesse. Hvis vi vurderer, at der er tungtvejende grunde til at fortsætte databehandlingen, kan vi vælge at fastholde den.

Du kan altid fravælge databehandling, når formålet er markedsføring.

Fravalg af automatisk databehandling hvor det har væsentlig betydning for dig
Du kan når som helst modsætte dig automatisk databehandling af personoplysninger, som indebærer retslige eller lignende væsentlige konsekvenser for dig.

Sådan bruger vi cookies på vores websider

Når du besøger vores websider, registrerer vi automatisk din IP-adresse og såkaldte cookies. Cookies er små datafiler, som gemmes på din enhed af den browser, du bruger.

Vi bruger cookies for at sikre, at vores webside fungerer bedst muligt, for at tilpasse indhold og annoncer til dig og for at analysere trafikken på vores hjemmeside. Vi bruger to forskellige typer cookies:

Funktionalitets-cookies
Nødvendige cookies der sikrer grundlæggende funktioner på websiden som navigation og din adgang til sikre sider på websiden. Funksjonalitets-cookies sørger blandt andet for, at du slipper for at skrive brugernavn og password for hver sidevisning på Min Side. Fortsætter du på vores webside, godkender du samtidig brug af funktionalitets-cookies. Hvis du ikke vil have, at vi bruger funktionalitets-cookies, kan du ændre indstillingerne i browseren. Afvisning af funktionalitets-cookies betyder, at brugeroplevelsen bliver reduceret.

Statistik-cookies
Bruges til at forstå, hvordan vores kunder benytter websider, så vi kan udvikle bedre sider. Statistik-cookies bruges blandt andet til at måle trafikken og for at få information om, hvilke af vores websider som er mest besøgt på hvilke tidspunkter; hvordan de besøgende navigerer på websiderne og varigheden af besøget. Disse cookies, og de data som indsamles, er anonymiserede, og kan ikke bruges til at identificere dig som person.

Links til andre websider og tjenester
Vores websider kan indeholde links til andre websider, og nogle af vores tjenester kan give dig adgang til tredjepartstjenester, f.eks. apps/streamingtjenester. Dansk Digital Center A/S er ikke ansvarlig for sådanne eksterne websider og apps/streamingtjenester.

Oplysninger vedrørende børn
Du skal være mindst 18 år gammel for at oprette abonnement til en af de tjenester vi udbyder, men personer under 18 år kan også bruge tjenesterne, hvis en forælder eller værge godkender det.

Kontaktoplysninger

Hvis du har spørgsmål eller af anden årsag ønsker at kontakte os i forbindelse med denne privatlivspolitik, kan du bruge følgende kontaktoplysninger:

Dansk Digital Center A/S
Metalbuen 34
2750 Ballerup, Danmark

Telefon: 45 93 54 44

Forespørgsler vedr. privatlivspolitik kan sendes til: kontakt@ddctv.dk

Denne fortrolighedserklæring blev sidst opdateret 11. april 2019.